Inclusief onderwijs
“Onderwijs is alleen passend als het de kansen van kinderen als uitgangspunt neemt.”
Luc Stevens
Kenmerken van ons inclusief onderwijs.
- Een veilig pedagogisch klimaat gericht op duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid.
- Samen slimmer. Als het alleen niet lukt dan kan het altijd samen.
- We gaan voor de kwaliteiten van de kinderen en blijven niet stilstaan bij een gebrek.
- Op school werken leerkrachten die speciale cursussen/ opleidingen hebben gevolgd voor het begeleiden van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften.
- Binnen de school is er een ondersteuningsteam voor leerkrachten en kinderen.
- Differentiatie in aanbod, leerstrategieën en methodes.
- Er wordt extra ondersteuning geboden vanuit onderwijs en/of zorg waar nodig. Leerkrachten werken samen met verschillende zorgaanbieders.
- Er is een nauwe samenwerking met ouders en zorg.
Kenmerken sociale context
Alle leerlingen zijn afkomstig uit Lekkerkerk en directe omgeving. Snel gezegd wonen onze kinderen op fietsafstand van school. We willen dus ook een school zijn voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften die nabij wonen, maar geen school voor speciaal onderwijs in de Krimpenerwaard.
Verdiepende kijk op inclusief onderwijs
Elk kind heeft onbeperkte groeimogelijkheden en het recht dat er iemand is die vertrouwen heeft in zijn talenten, mogelijkheden en kwaliteiten. Natuurlijk bestaan er verschillen in de mogelijkheden van mensen. Niemand maakt gebruik van al zijn capaciteiten. Dat betekent dat elk kind ontwikkelstappen kan zetten, leren en groeien. Vygotsky sprak in het begin van de 20ste eeuw over de Zone van de Naaste Ontwikkeling en hij bedoelde daarmee dat het onmogelijk was dat mensen een ontwikkelingsachterstand kunnen hebben omdat je altijd uitgaat van persoonlijke groei en dat deze groei pas stopt als de ander niet meer in deze persoonlijke groei gelooft. Hij gaf ons daarmee de boodschap dat het IQ-cijfer geen voorspelling is van het toekomstige kunnen en kunnen van een kind. Er is dus maar één maar: groeien doet iemand niet alleen, maar altijd samen met anderen. Mensen die in hem en zijn slagingskansen geloven én die al kunnen wat hij zelf nog niet kan. Het geloof in de groeikansen van elk kind én in de kracht van het samen uitdagingen durven aangaan, vormt de kern van leren en ontwikkeling.
Mediërend Leren
Als school hebben we het concept van Mediërend leren omarmd. Uitgangspunt is de positieve ontwikkelingspsychologie. Hierbij staat de leerkracht ‘tussen’ het kind en de eisen die de maatschappij stelt. De leerkracht activeert de eigen oplossingsstrategieën van het kind. Op die manier wil de leerkracht het kind actief maken in zijn eigen leer- en ontwikkelproces. Het is niet het ‘geven’ van verantwoordelijkheid aan de leerling, maar juist deze verantwoordelijkheid voor het leren en het ontwikkelen ‘niet meer af te pakken’ van de leerling. Juist door het kind actief te maken worden veel problemen rondom gedrag, leren en motivatie voorkomen.
Samen
Een leerling mag nooit het gevoel hebben dan hij er alleen voor staat. Successen worden samen behaald en fouten worden samen gemaakt. Bij mediërend leren volgt de leerkracht bij de (verlengde) instructie het kind. Het kind verwoord zijn denkproces en de leerkracht vult hetgeen niet begrepen wordt aan of corrigeert wat verkeerd verwoord wordt. Hierdoor voelt het kind zich gezien en gehoord en krijgt het kind meer zelfvertrouwen. Anders gezegd: niet de leerkrachten zeggen hoe het moet, maar de leerkrachten ondersteunen het denkproces van het kind, zodat het kind meer eigenaar blijft van zijn/haar eigen leerproces.