Missie visie
Onze missie luidt:
Samen talentvol groeien naar zelfstandigheid!
Het Schateiland is een openbare school waar schatzoekers vanuit de hele wereld elkaar kunnen ontmoeten. Samen met de leerkrachten, de andere kinderen in de school en de ouders gaat ieder kind op zoek naar de unieke schat, die het kind in zich heeft. Een schat vol ontwikkelingsmogelijkheden die niet ongeopend mag blijven. Het Schateiland openbaart niet alleen een schat aan potenties op het gebied van kennis, maar ook op andere gebieden die nodig zijn om de wereld te ontdekken.
Visie
Het Schateiland is een veilige haven voor ieder kind. Iedereen is welkom en wordt gerespecteerd.
Op Het Schateiland streven we ernaar om alle kinderen met hun capaciteiten en binnen onze mogelijkheden optimaal te laten ontwikkelen. Het leren denken staat centraal.
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen zichzelf leren kennen en met respect voor elkaar en de omgeving in het leven staan.
Kinderen leren doelen te stellen, zich verantwoordelijk te voelen voor hun handelen en samen te werken met anderen en op dit alles te reflecteren.
Kernwaarden
Samen met de ouders hebben we onze kernwaarden bepaald.
Samenwerken:
Door samenwerken leren kinderen elkaars kwaliteiten kennen. Samen kan je meer dan alleen en leer je beiden nieuwe dingen ontdekken. In een steeds meer individualistische wereld draagt samenwerken bij tot gemeenschapszin.
Respect:
We hebben respect voor onszelf, voor ieders eigenheid en voor onze omgeving.
Betrokken:
Vanuit betrokkenheid komen kinderen en leerkrachten tot prestaties. Het onderwijs moet zodanig ingericht zijn dat alle kinderen betrokken willen zijn en zodoende gemotiveerd raken tot leren, denken en ontdekken.
Doelgericht:
Weten wat je wilt en waarom. Je leert hoe je zaken effectief gaat aanpakken om het doel te bereiken. Hierbij speelt het verantwoordelijkheidsgevoel en reflectie een grote rol.
Passievol:
Als het leren en lesgeven uit het hart komt dan sta je open voor nieuwe ontwikkelingen en voor elkaar. Je hebt plezier in wat je doet en blijft op zoek naar verbeteringen en ruimte.
Hoe doen we dat in de praktijk?
Vanzelfsprekend hebben de kinderen een centrale plek in ons onderwijs. Vanuit de onze missie, visie en kernwaarden hebben we een viertal bouwstenen opgesteld, die gezamenlijk het fundament vormen van ons onderwijs.
Samenwerken
Het Schateiland is een leefgemeenschap waar leerlingen, leerkrachten, ouders en schoolleiding op een natuurlijke en gestructureerde wijze samen leven en werken. Onze school is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van een medeleerling, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap.
De school is een oefenplek voor democratisering en socialisering.
Verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid is noodzakelijk om eigen keuzes te kunnen maken en eigen wegen te vinden. De leerlingen krijgen de gelegenheid krijgen om het taakwerk zelf te organiseren. De opgegeven leerstof en de eisen die daaraan worden gesteld, de tijdslimiet, de werkafspraken en de schoolregels vormen de grenzen waarbinnen de leerlingen hun vrijheid leren gebruiken. Een leerling leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als zijn omgeving hem daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Door leerlingen meer vrijheid te bieden kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Maar vrijheid betekent niet dat alles zomaar kan en mag. Het is een taak van de leerkracht om iedere leerling een structuur te bieden om hun eigen verantwoordelijkheid binnen grenzen te leren hanteren. Leerlingen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, maar worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor leerlingen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.
Zelfstandigheid
Zelfstandig leren en werken op Het Schateiland is actief leren en werken. Een leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces hulp te zoeken indien noodzakelijk. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen. Om later als volwassene goed te kunnen functioneren, moet een leerling leren beoordelen welke beslissingen hij/zij moet nemen en wat de gevolgen daarvan zijn. De keuzevrijheid dwingt een leerling tot het nemen van zelfstandige beslissingen die voor hem/haar effectief en verantwoord zijn.
Reflectie
Reflectie, nadenken over je eigen gedrag en je eigen werk, is zeer belangrijk. Het is belangrijk om de vraag te blijven stellen of je je doel hebt behaald en of het volgens verwachtingen is gegaan. Op alle aspecten van het werken in de klas kan worden gereflecteerd. Zo wordt geleidelijk de vaardigheid in het zelfstandig werken en het samenwerken opgebouwd.
Het kritisch benaderen van onderwijskundige ontwikkelingen en inzichten is ook op schoolniveau vanzelfsprekend. Iedere leerkracht reflecteert op zijn/haar onderwijspraktijk en professioneel handelen.
Openbare identiteit
Niet apart maar samen, daarin zit de kern van openbaar onderwijs. Onderwijs is meer voor ons dan overdragen van kennis en vaardigheden. In een veilige omgeving leren we de kinderen volwaardig deelnemer te worden aan de pluriforme maatschappij. Daarom leggen we de nadruk op waarden als vrijheid, gelijkwaardigheid, sociale vaardigheid en gemeenschapszin. Dat doen we door toegankelijk te zijn voor iedereen; door respectvol met elkaar om te gaan, met elkaars opvattingen en overtuigingen en door nadrukkelijk aandacht te besteden aan verschillende levensbeschouwingen. Omgaan met elkaar is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs, omdat we willen dat de kinderen elkaar leren kennen in al hun verscheidenheid.
Wij onderschrijven de kernwaarden van het Openbaar Onderwijs:
Ieder kind is welkom: Op de openbare school spelen levensovertuiging, etniciteit of seksuele geaardheid geen rol bij toelating.
Wederzijds respect: Op de openbare school is er respect voor ieders mening en wordt de diversiteit aan opvattingen aangegrepen om van elkaar te leren.
Waarden en normen: Op de openbare school worden de normen en waarden van de Nederlandse samenleving gerespecteerd. Deze verworvenheden geven ruimte voor opvattingen van minderheden.
School en de samenleving: De openbare school heeft een open karakter. Zij betrekt de omgeving actief bij haar activiteiten en neemt op haar beurt actief deel aan de omgeving.
Levensbeschouwing en godsdienst: De openbare school biedt ruimte voor levensbeschouwing en godsdienst, omdat deze onlosmakelijk verbonden zijn aan de samenleving.