Pedagogisch vakmanschap
Als team hebben we het traject pedagogische tact doorlopen onder begeleiding van het NIVOZ. Alle nieuwe leerkrachten worden ook geschoold op het gebied van pedagogisch tact. De pijlers onder het geheel zijn relatie, autonomie en competentie. We hebben oog voor het individu, maar verliezen daarbij de gemeenschapszin niet uit het oog. Als onze kinderen namelijk de deur uitstappen komen ze zeven miljard mensen tegen met wie ze mogen samenleven.
Door het ontwikkelen van een veilig klimaat kunnen kinderen zich het best ontwikkelen. Dit vereist van de leerkrachten, leerlingen en ouders een bepaalde houding op het gebied van correcte omgangsvormen, acceptatie en wederzijds respect. Verantwoordelijkheid vormt hier de basis. Je kunt dus worden aangesproken op de keuzes die je maakt op het gebied van gedrag. In de groepen is daarbij ook structureel aandacht voor de sociaal emotionele vorming. Op Het Schateiland is het centrale uitgangspunt dat er niemand wordt buitengesloten. Een ieder kind moet met plezier naar school gaan.
De leerkracht is als begeleider en opvoeder van groot belang, maar evenzo belangrijk is de rol van de leerkracht als stimulator, motivator en ondersteuner. De leerkracht heeft belangstelling voor de zorgen, pleziertjes en de mogelijkheden van de kinderen.